Effektiva strategier (del 1)

Cloud Swedens otroligt duktiga arbetsgrupper har samtliga levererat material som är ovärderligt utifrån ett beställarperspektiv. Frågor om strategisk/operativ/taktisk säkerhet, tillgänglighet, SLA-nivåer, nyttokalkyler och juridik serveras och utgör en säker grund att stå på, långt ifrån FUD (Fear, Uncertainty and Doubt). Inom Cloud Sweden har ledningsgruppen nu bestämt att paketera materialet till Workshops, Kurser, Seminarier och andra former av möten för att ytterligare stärka beställaren i sin roll. Genom att driva den mognaden kommer branschen att få en mogen kund som kravställer och på så sätt driver dem framåt i sin utveckling. En positiv slinga, således. Mer om detta arbete kommer fortlöpande att rapporteras här och på LinkedIn.

Effektiva strategier – vad är det?

Det här inlägget är det första i en serie (jag vet inte om hur många i dagsläget) inlägg som beskriver de effektiva strategier som hittills har utkristalliserats på resan. Nu har jag (Predrag) haft förmånen att under mer än ett år arbeta med otroligt smarta människor kring effektiva molnstrategier. Engagemangen har kännetecknats, och fortsätter att kännetecknas, av en härlig mångfald:

  • Arbetet inom Cloud Sweden med all den härliga energi och positiva anda
  • Moderator på konferenser, event eller debatter
  • Föreläsare på konferenser
  • Inspiratör hos företag
  • Workshopledare för att sätta igång tankar och/eller strategiskt arbete
  • Krönikör på flera håll i världen
  • Skribent på Bonnier Business Publishing ”IT Managementhandboken”
Under den fantastiska resan har frågeställningarna sakta skiftat från ”vad är det här?” och ”molnet är så osäkert så det är väl inget för oss?” till ”hur får jag maximal nytta?” och ”vilka risker behöver jag undvika?”. Personligen har jag försökt att förbereda alla mina workshops genom att skapa en bild över vilka frågorna är, vilka personer som driver vad, vilket utfall de önskar och därifrån försökt driva fram någon form av handlingsagenda. Jag har använt mig av en enkel, men otroligt effektiv, modell som heter 7P och utvecklades av James Macanufo:
Genom att noggrant kartlägga kärnfrågorna och vilka konfliktområden som eventuellt finns går det att arbeta konstruktivt med det som verkligen är viktigt, istället för att slarvigt hantera alla frågor inom ”molnet”.
Vad lägger ni krut på?
Istället för att kategoriskt förklar molnen som osäkra och döda diskussionerna eller höja molnen till skyarna (konstig meningsuppbyggnad, men ändå) handlar varje specifik organisations frågor om något som är unikt för dem och väldigt avgränsat i förhållande till hela molnparadigmet. Ett effektivt sätt att identifiera brännpunkterna är att låta gruppen identifiera vad som är superhett genom att be dem rösta i rangordning. Baserat på popularitet kan man sen göra en ranking av de heta frågorna i termer av vilken inverkan de får och vilka de faktiska riskerna är (säkerhetsmässigt, regulatoriskt, legalt, verksamhetsmässig).
Idealiskt har en SWOT-analys gjorts mot vilken sakfrågorna kopplas för att skapa sig en sann bild över situationen. Min egen lilla ritning visar på vad man vill åstadkomma.
Del 1 har visat på vikten av att ta ner detaljfrågorna och bli specifik, innan man sätter igång att bedöma värdet av en molnsatsning (eller inte). Del 2 kommer att gå igenom en Strategisafari och hur den ser ut.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s