Molnen i Göteborg

Igår (onsdag 20/1) var jag medlem i en paneldebatt om molnsäkerhet på Easyfairs IT Security Expo. Till min stora förvåning och glädje var det totalt fullsatt under 45 minuter, med ett stort antal stående åhörare. Endast två personer gick därifrån. Intresset är således gigantiskt.

Just de här vännerna var till stor del teknikfokuserade och diskussionen blev teknisk under större delen av sessionen. Vi hann avhandla identitet, behörighet, federation, säkerhetskopior, datalagring, lämpliga tillämpningar, hack och säkerhetsinsatser. Tomas Gilså var moderator och hade samlat in frågor i förväg och agerade mycket professionellt under hela sessionen. En fröjd att arbeta med honom!

I eftermiddag kommer jag att delta i en paneldebatt på temat ”Cloud computing – bakom hypen, i praktiken”. Thure Bergström på Dataföreningen Väst har hållit samman det hela med stor bravur. Ett antal samtal per telefon, tydliga mejl, samlingssida med körschema på Dataföreningens webbplats. Thure har även tydligt markerat att vi som deltar i panelen ska tänka på småföretagen. Något som jag ibland har glömt bort. Bra poäng, eftersom de mindre har störst nytta av molnet redan nu. Uppdatering på det här kommer.

Slutligen vill jag bara konstatera att IT-mässornas fornstora dagar ligger som ett varmt minne långt bak i hjärnbarken. Easyfairs i Göteborg är en liten, men bra, tillställning. Virtuella arbetsgrupper har verkligen framtiden för sig och det är naturligt med framgången för sociala medier.

Lämna en kommentar